Lovligt med anhænger på stor knallert
Jan
2012-06-08 14:55:51 UTC
Hejsa.

Nu er det blevet lovligt at sætte en anhænger efter en stor knallert,
nogen der ved om der er nogen forhandlere der har fået nogle hjem?

Mvh Jan
Martin Filtenborg
2012-06-25 10:19:41 UTC
Har spurgt ind til sagen hos min lokale THansen, givet ham et print af
loven, et print af en produktside fra en lettisk producent, og bedt ham
finde ud af noget.

Mit gæt er at det som sædvanlig strander i godkendelsesjunglen.
Mvh Jan
Jan
2012-06-25 15:19:52 UTC
Post by Martin Filtenborg
[...]
ja du har desværre nok ret, et gæt bliver vel engang til næste sommer,
hvis de ikke har lavet loven om inden, når de pludselig finder ud af at
en EU knallert kommer til at kører for langsomt med anhænger på he he

Mvh Jan
scootergrisen
2012-06-25 15:37:27 UTC
Post by Martin Filtenborg
[...]
Kan man ikke bare købe i udlandet hvis der ikke er nogen som forhandler
det i danmark for det må da være det samme hvis den er godkendt i
tyskland for eksempel.

Det koster selvfølgelig nok en del og sende til danmark.
Martin Filtenborg
2012-06-26 09:38:58 UTC
Jeg skrev til trafikstyrelsen, fordi jeg var træt af ikke at ku' få ren
besked nogetsteds. Kurt Steen Jensen svarede følgende:
---------
Reglerne for påhængsvogn til stor knallert følger reglerne for
påhængsvogn O1 (påhængsvogn op til 750 kg totalvægt), og er derfor ikke
typegodkendelsespligtig.
Dvs. den skal være udstyret med stelnummer, lygter og reflekser mv.
Tilladt totalvægt for påhængsvognen må ikke overstige 100 kg. Længden
max. 2,5 m og max. bredde 1,0 m.
Knallertfabrikanten eller fabrikanten af tilkoblingsanordningen skal
dokumentere max. vægt for påhængsvognen.

Alle regler kan læses på trafikstyrelsens hjemmeside
www.trafikstyrelsen.dk Vejledning om syn af køretøjer underafsnit 160.
F. eks. 3.02.160 (dimensioner).
---------

Så kiggede jeg i 'Detailforskrifter' og fandt følgende:

Sektion 2: Identifikation & påskrifter
2.01.001 Generelle bestemmelser
(1) Registreringspligtigt køretøj, traktor, sidevogn til motorcykel,
motordrevet blokvogn og blokvogn skal være forsynet med fabrikantens
navn eller varemærke samt køretøjets typebetegnelse og stelnummer.
Indgår typebetegnelsen som en del af stelnummeret, er en yderligere
separat angivelse af typebetegnelsen unødvendig.
(2) Typebetegnelse og stelnummer
a) skal være let tilgængeligt og tydeligt, og
b) skal være indpræget i chassis, selvbærende karrosseri, stel eller i
plade, der er svejst hertil, således at udsletning eller forandring af
tal og bogstaver undgås.
(3) 17-tegns stelnummer (VIN-mærkning) skal opfylde bestemmelserne i
EU-forordning 19/2011 eller direktiv 76/114/EØF som ændret ved
78/507/EØF, for motorcykel og knallert dog direktiv 93/34/EØF som ændret
ved 1999/25/EF.
(4) Bil, motorcykel, knallert, påhængs-/sættevogn til bil, campingvogn
og andet registreringspligtigt påhængsredskab samt påhængskøretøj til
motorcykel skal være forsynet med 17-tegns stelnummer (VIN-mærkning).
(5) Påbudt mærkning må kun anbringes
a) af fabrikanten,
b) af fabrikantens repræsentant,
c) af – eller under kontrol af – en synsvirksomhed eller
d) af – eller under kontrol af – et forsikringsselskabs taksator i
overensstemmelse med bestemmelser herom fra Skatteministeriet.
(6) Det er ikke tilladt at ændre den påbudte mærkning.
(7) Der må ikke på køretøjer anbringes sådanne mærkninger, der ved deres
form, indhold eller den måde, hvorpå de anbringes, kan forveksles med
påbudt mærkning.

2.02.160 Påhængsvogn til stor knallert
(1) Påhængsvogn til stor knallert følger reglerne for påhængsvogn til bil.

Sektion 3: Vægt & dimensioner
3.01.160 Påhængsvogn til stor knallert
(1) Tilladt totalvægt må ikke overstige 100 kg.
(2) Knallertfabrikantens erklæring om teknisk tilladt totalvægt af
påhængskøretøj, jf. pkt. 3.01.200 (2) a), kan erstattes af en erklæring
fra fabrikanten af tilkoblings-anordningen. Denne erklæring skal omfatte
knallerten.

3.01.200 Vogntog
(10)I vogntog med stor knallert og påhængsvogn må påhængsvognens
totalvægt ikke overstige 50% af knallertens egenvægt.

3.02.160 Påhængsvogn til stor knallert
(1) Længden må ikke overstige 2,50 m.
(2) Bredden må ikke overstige 1,00 m.

Sektion 5: Bremser
5.01.160 Påhængsvogn til stor knallert
(1) Såfremt påhængsvogn til stor knallert er forsynet med en
driftsbremse, skal denne være en påløbsbremse.

Sektion 6: El-anlæg, lygter, reflekser mv.
6.03.160 Påhængsvogn til stor knallert
(1) Påhængsvogn til stor knallert følger reglerne for påhængs-/sættevogn O1.

6.03.111 Påhængs-/sættevogn O1
(1) Påhængs-/sættevogn O1 skal være forsynet med
b) to baglygter,
c) en eller flere nummerpladelygter,
(2) Påhængs-/sættevogn O1 kan være forsynet med:
a) Fire baglygter.
b) To positionslygter.
d) Sidemarkeringslygter.
e) En eller to tågebaglygter.

6.04.160 Påhængsvogn til stor knallert
(1) Påhængsvogn til stor knallert følger reglerne for
påhængs-/sættevogn til bil.

Sektion 8: Bærende elementer
8.02.160 Påhængsvogn til stor knallert
(1) Påhængsvogn til stor knallert skal være forsynet med dæk med en
mønsterdybde på mindst 1,0 mm.

Sektion 9: Karrosseri, opbygning mv.
9.01.160 Påhængsvogn til stor knallert
(1) Påhængsvogn til stor knallert skal være forsynet med hjulafskærmning
efter reglerne for påhængs-/sættevogn O1.

9.02.160 Påhængsvogn til stor knallert
(1) Påhængsvogn til stor knallert må ikke være indrettet til
personbefordring.

9.05.041 Tilkoblingsanordning Stor knallert
(1) På stor knallert skal tilkoblingsanordningen monteres efter
knallertfabrikantens anvisninger eller anvisninger fra fabrikanten af
tilkoblingsanordningen.

... og man kan fortsætte i det uendelige. Lovtekst :(

Men nu er jeg da blevet forvirret på et lidt højere plan.

Spørgsmål som jeg endnu ikke har svar på:

Ikke typegodkendelsespligtig. Fint. Men registreringspligtig, vel? Jeg
mener - jeg har da aldrig set en påhængsvogn til bil uden nummerplader.
Ligesom en mærkat med max-vægt også skal forefindes.

Bremser, lys mv. bør ikke udgøre andet problem end dét, som f.eks.
kapaciteten min Stealth's elanlæg kan komme til at udgøre.
Kineserscooteres elanlæg er i forvejen i underkanten, og tilføjelse af
to baglygter med bremse- og nummerpladelys er ikke nødvendigvis muligt
uden overlast til følge.

Og så er der dét med tilkoblingsanordninger. Godkendelser, dokumentation
mv. Jojo, det er med sikkerhed ikke noget man selv skal rode med,
medmindre jydekrog er på standard-tilbehørslisten for ens scooter. Og
det tror jeg ikke den er på ret mange scootere. Lagerfører THansen måske
en autoriseret krog til min Stealth? Nej...

Jvf. 2.01.001:4 skal påhængsvognen være forsynet med VIN-nummer, hvilket
vel udelukker hjemmebyggede trailere og muligvis osse importerede
færdigmodeller.

Vægt: Min Stealth's egenvægt er ca. 100 kg, så jvf. 3.01.200 må
trailerens totalvægt ikke overskride 50 kg. Kan det så ikke være nærmest
ligemeget?
Træk lige trailerens egenvægt fra, og så er der vist ikke mere tilbage,
end man kan bære i en Bilka-pose...

Det er ikke let. Jeg venter på THansen, tror jeg lige :)
scootergrisen
2012-06-26 12:52:15 UTC
Ja så blev vi da lidt mere forvirrede/klogere.

50 kg det lyder da fint meget. Der kan du alligevel transportere meget.
Og 2,50 meter lang. Wow det sku da noget der vil noget.

Jeg syntes der er fint nok med højst 50% af køretøjets vægt det lyder
alligevel som meget syntes jeg og du skal jo kunne bremse anhængeren ned.

Jeg så en jydekrog på en vespa motorcykel, den så da heller ikke
standard tilbehør agtig ud så tror da der er nogen som har speciel
bygget den.

Ligesom der er nogen der lavet en 2 hjulet om til en 3 hjulet scooter så
er der sikkert også noget der kan lave sådan en jydekrog til scootere
med forskellige beslag som passer til forskellige scootere.

Angående lygte strømforbrug så er det ikke noget problem med LED.
De bruger meget lidt strøm og lad os så sige man skiftede sin bagpære ud
fra glødetråd til LED så ville man havde et lavere strømforbrug så det
kan sagtens lade sig gøre.

Så skal man bare lave et stik og blinklysrelæet bliver påvirket en lille
smule fordi blinkhastigheden afhænger af strøm forbruget men det er ikke
meget når det er LED.

Så skal man bare huske og lave nogen større sving så anhængerhjulet ikke
rammer en kantsten også ligger ens indkøb ud over det hele på vejen.
Ellers er det nok en god ide med låg på så tingene ikke falder ud.

Jeg skal prøve og se om jeg kan finde den vespa med jydekrog og tage et
billede.
Martin Filtenborg
2012-06-26 13:49:18 UTC
Hej Scootergris :) Knaldhamrende flot website, du der har fået skruet
sammen! Al scooterviden (næsten da) i hele universet samlet eet og samme
sted. Respekt!

Nyttelast:
Detailforskriften 3.01.200 siger:
(10)I vogntog med stor knallert og påhængsvogn må påhængsvognens
totalvægt ikke overstige 50% af knallertens egenvægt.

Min knallerts egenvægt 100 kg -> trailer totalvægt 50 kg

Trailer nyttelast = Trailer totalvægt - trailer egenvægt
Hvad vejer en trailer? et hurtigt bud: 20 kg.

Trailer nyttelast = 50 - 20 = 30 kg

Antager vi at Bilka-turen kan klares vha trinbrættet, er traileren til
'større ting'. Men hvilke 'større ting' vejer kun 30 kg?

Strømforbrug: Ja det skal bestemt komme an på en prøve :) Har du
erfaringer med LED-lamper? Hvor køber man dem?

Jydekrog: Jeg læser teksten sådan at det er knallertfabrikantens
og/eller krogfabrikantens opgave at levere dokumentation a la

'Ja, denneher krog gør scooterX i stand til at trække Y kilo trailer på
forsvarlig vis'.

Man kan ikke bare selv bukke en stump rundjern, svejse et beslag på og
efterfølgende montere det hvor det passer én. Så nu vil jeg spørge min
THansen-mand om han har 'autoriserede' jydekroge til Giantco Stealth.
billede.
scootergrisen
2012-06-26 14:21:11 UTC
Post by Martin Filtenborg
Hej Scootergris :) Knaldhamrende flot website, du der har fået skruet
sammen! Al scooterviden (næsten da) i hele universet samlet eet og samme
sted. Respekt!
Jo tak.
Du skal være velkommen til at hjælpe med at gøre den bedre hvis du har lyst.
Vi kunne jo samle alt det her om anhænger og lave en side om det.
Post by Martin Filtenborg
Trailer nyttelast = 50 - 20 = 30 kg
En cykelanhæger vejer ikke så meget men 30 kg last det da også okay, lad
os sige du har 3 fulde indkøbsposer eller en kasse øl eller to.

Eller som udbringningsscooter eller til post og pakker der må det da
være godt.
Post by Martin Filtenborg
Strømforbrug: Ja det skal bestemt komme an på en prøve :) Har du
erfaringer med LED-lamper? Hvor køber man dem?
Har ikke rigtig så meget erfaring.
Købte fornylig nogen og satte på scooteren for at prøve :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/rodekassen_andet.php
De bruger 1,2-1,5 watt og de lyser rimelig meget så hvis en
glødetrådspære bruge 5-10 watt så kan man sikkert få en tilsvarende LED
som kun bruge 1 watt.

Jeg læste engang om en ellert ejer der havde lavet en anhænger til sin
bil så han kunne trækker en ellert bagefter :
http://www.ellert.info/round.htm

Så hvis ikke det bliver muligt at købe dem så må man jo lave dem selv.
Den skal vel fastgøres til selve scooterstellet og det må så betyde at
en del plastikskjolde skal af så det bliver da lidt af en operation men
det kan være man kan lave nogen beslag der går rundt om rørstellet sådan
at man ikke skal til at bore i stellet eller noget.

Også der nummerpladen den kan man jo ikke så godt se med anhænger så der
skal vel en nummerplade på anhængeren eller hvad ?
Kan selvfølgelig også være 45 km/t er så langsomt at politiet jo bare
kan køre op på siden og se nummerpladen.
unknown
2012-06-26 14:47:00 UTC
Post by scootergrisen
En cykelanhæger vejer ikke så meget men 30 kg last det da også okay, lad
os sige du har 3 fulde indkøbsposer eller en kasse øl eller to.
1 ks. øl vejer 23 kg, så selv om der er plads til 2, så ville det være
overvægt ;-)

En knallertbox rækker langt i sammenligning med et skrummel af en
påhængsvogn.

Hilsen emj
scootergrisen
2012-06-26 15:07:51 UTC
Post by unknown
1 ks. øl vejer 23 kg, så selv om der er plads til 2, så ville det være
overvægt ;-)
En knallertbox rækker langt i sammenligning med et skrummel af en
påhængsvogn.
Der er ikke plads til en kasse øl i en topboks.

23 kg for en kasse det var ellers meget. Ved ikke hvor meget den vejer
men det da bedre end at køre med den mellem benene nok.

Jeg har prøve at køre med en lille sodavandspakke på min scooter, det
kan da gå men ikke specielt godt.
unknown
2012-06-26 21:24:45 UTC
Post by scootergrisen
Der er ikke plads til en kasse øl i en topboks.
Nej, så skal den være i løs vægt.
Post by scootergrisen
23 kg for en kasse det var ellers meget.
en øl vejer 665 g, så 30 af slagsen vejer 20 kg. Kassen vurderer jeg
til 2-3 kg ;-)
Post by scootergrisen
Ved ikke hvor meget den vejer
men det da bedre end at køre med den mellem benene nok.
Jeg har prøve at køre med en lille sodavandspakke på min scooter, det
kan da gå men ikke specielt godt.
Jeg har en bagagebox + plads under sædet, så jeg kan i alle tilfælde
fragte en del øl hjem. Det er dog sjældent, jeg køber mere end en
6-paks ;-)

Hilsen emj
scootergrisen
2012-06-26 22:03:15 UTC
Post by unknown
Post by scootergrisen
Der er ikke plads til en kasse øl i en topboks.
Nej, så skal den være i løs vægt.
Det er ikke godt med alle de flasker der ligger op klire mod hinanden.
Men man kan jo også bare købe dåser.
Tror dog de bliver mindre rystet i en anhænger selvom der bliver de nok
også rystet.
Post by unknown
Jeg har en bagagebox + plads under sædet, så jeg kan i alle tilfælde
fragte en del øl hjem. Det er dog sjældent, jeg køber mere end en
6-paks ;-)
Jeg syntes det ville være en god ting med en "holder" til en
indkøbspose. For eksempel en anhænger.

På min scooter er der en krog under styret jeg bruger til indkøbspose,
det da ok men nogen gange er posen for høj så håndtagere på posen sidder
ikke fast i krog og andre gange når posen er tung er det ligesom om den
trække for meget i posen.
Burde have lavet en pose for for længe siden men så er der jo ikke plads
til benene så godt hvis det er der man laver den.
Så skulle det være bagpå men bagenden hopper jo noget når man rammer et
hul, så skulle det være med låg på.
unknown
2012-06-27 00:32:23 UTC
Post by scootergrisen
På min scooter er der en krog under styret jeg bruger til indkøbspose,
Det er der da også på min, men jeg foretrækker min bagagebox + at
løfte sædet. Det er træls at køre med en pose indkøbsvarer på
bagagekrogen. Jeg har en Yamaha Neos. Der er ikke meget plads til
fødderne, hvis bagagekrogen er læsset til.

Hilsen emj
Martin Filtenborg
2012-07-02 05:34:36 UTC
Hehe.

En Stealth har rigtig god plads på trinbrættet.
En kasse øl er intet problem. Jeg har efterhånden kørt med alt muligt;
f.eks. en plæneklipper (elektrisk), en kopimaskine - eller hvad med 3-4
fliser (50*50)?
Flisetransporten vil jeg dog gerne fraråde andre at eftergøre; jeg er
ret sikker på at jeg overskred scooterens max-lasteevne dér...
scootergrisen
2012-07-02 14:52:32 UTC
Post by Martin Filtenborg
Flisetransporten vil jeg dog gerne fraråde andre at eftergøre; jeg er
ret sikker på at jeg overskred scooterens max-lasteevne dér...
Giantco Stealth skulle have en bæreevne på 150 kg.

Kan huske engang i T Hansen hvor en kunde sagde stellet var knækket på
hans scooter. Jeg så det ikke men lidt vildt at det var knækket hvis det
var det.
unknown
2012-06-25 19:05:22 UTC
Post by Jan
Hejsa.
Nu er det blevet lovligt at sætte en anhænger efter en stor knallert, nogen der ved om der er
nogen forhandlere der har fået nogle hjem?
Mvh Jan
Fortæl mere - det er røget forbi mig...

/Leif
scootergrisen
2012-06-25 20:39:41 UTC
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/lovforslag_nr_l39.pdf
Jan
http://www.ft.dk/samling/20111/lovforslag/L39/som_vedtaget.htm
P.N.
2012-07-09 15:42:37 UTC
"Jan" skrev i meddelelsen news:4fd21266$0$286$***@news.sunsite.dk...

Hejsa.

Nu er det blevet lovligt at sætte en anhænger efter en stor knallert,
nogen der ved om der er nogen forhandlere der har fået nogle hjem?
Mvh Jan

Det er sjovt jeg kan ikke erindre at have set en anhænger trukket af en
knallert noget sted i EU.
scootergrisen
2012-07-09 20:54:57 UTC
Post by P.N.
Det er sjovt jeg kan ikke erindre at have set en anhænger trukket af en
knallert noget sted i EU.
Det er jo også først lige blevet lovligt i danmark.
Ved ikke med andre lande.

Men der er nogen med lille knallert som vælger at sætte en cykelanhænger
på selvom det er ulovligt.

Her er en : http://scootergrisen.dk/forum/download/file.php?id=718
Jan
2012-07-09 21:11:35 UTC
Post by P.N.
Det er sjovt jeg kan ikke erindre at have set en anhænger trukket af en
knallert noget sted i EU.
Hey.

Et eller andet sted er det jo også noget uforsvarligt at sætte en
anhænger bag ved en stor knallert, med en tophastighed på 45 kmt, med
100 kilo på krogen og en føre på 70 kilo, gad vide hvad tophastigheden
så bliver :-) Jeg er sikker på det er en hastighed som billisterne
bestemt vil syntes om :-)
Jeg går ind for at man skal ha lidt undervisnng, sving og bremse teknik,
og så skalen stor knallert ha lov til at køre 90 kmt :-)

Så kan man jo stille sig selv spørgsmålet hvad det er der falder ud når
man laver service på en stor knallert he he.

Jeg vil ha en anhænger, men pt er der ingen forhandlere der kender noget
til det :-( men mon ikke det kommer :-)

//Jan
Jan
2012-07-09 21:13:09 UTC
Post by P.N.
[...]

Jeg mindes nu heller ikke at ha set det, på den andenside set tvivler
jeg på at vi skulle være deteneste EU land der har fået så stor
hjerneblødning :-)

//Jan
scootergrisen
2012-07-09 21:35:07 UTC
Post by Jan
Et eller andet sted er det jo også noget uforsvarligt at sætte en
anhænger bag ved en stor knallert, med en tophastighed på 45 kmt, med
100 kilo på krogen og en føre på 70 kilo
Hvis du læser de tidligere tråde er der blevet skrevet "I vogntog med
stor knallert og påhængsvogn må påhængsvognens totalvægt ikke overstige
50% af knallertens egenvægt.".
Altså hvis scooteren vejer 100 kg så må anhængerens vægt og last højst
være 50 kg.
Post by Jan
, gad vide hvad tophastigheden så bliver :-)
Den kan sikkert forsat køre 45 km/t.
Lyder måske mærkeligt men det tror jeg.
Post by Jan
Jeg går ind for at man skal ha lidt undervisnng, sving og bremse teknik,
og så skalen stor knallert ha lov til at køre 90 kmt :-)
Dem der køre på 45 km/t har jo kørekort.
Man skal vel heller ikke have ekstra undervisning for at køre med
anhænger på en bil. Ellers skal man ?
Post by Jan
Så kan man jo stille sig selv spørgsmålet hvad det er der falder ud når
man laver service på en stor knallert he he.
Hvad mener du ?
Post by Jan
Jeg vil ha en anhænger, men pt er der ingen forhandlere der kender noget
til det :-( men mon ikke det kommer :-)
Det er jeg da sikker på.
Der er ikke specielt mange der køre på 45 km/t når fordi det er så
uattraktivt men hvis man så må have en anhænger på så bliver det måske
mere intersant for nogle.
Jan
2012-07-11 05:04:30 UTC
Post by Jan
, gad vide hvad tophastigheden så bliver :-)
Den kan sikkert forsat køre 45 km/t.
Lyder måske mærkeligt men det tror jeg.
Det tvivler jeg på, men det må komme an på en prøve en dag.
Post by scootergrisen
Post by Jan
[...]
Afhængigt at vægten på anhænger, og totalvægt så jo :-) find en online
køreskole, der kan man sikkert finde reglerne,
Post by scootergrisen
Post by Jan
Så kan man jo stille sig selv spørgsmålet hvad det er der falder ud når
man laver service på en stor knallert he he.
Hvad mener du ?
Påmin faldt der noget ud som jeg ikke kunne finde plads til bagefter,
men den kører meget bedre!
Post by scootergrisen
Post by Jan
[...]
Et andet problem er at el anlægget på mange scootere kommer til at blive
overbelastet, hvis man som loven foreskriver skal ha diverse lygter på.
En hurtig udregning fra feks Peugeot viser at der er små 4-5W til overs,
det kan selvfølgelig trække led pærer, menjeg tvivler på at trailere
bliver udstyret med det, for dyrt i produktion i forhold til alm
glødelamper.

Gad vide om politikerne har haft en hjelm på da de vedtog loven, et
eller andet må da ha blokeret for blodtilførslen he he

//Jan
scootergrisen
2012-07-11 10:36:48 UTC
Post by Jan
Post by scootergrisen
Den kan sikkert forsat køre 45 km/t.
Lyder måske mærkeligt men det tror jeg.
Det tvivler jeg på, men det må komme an på en prøve en dag.
Grunden til jeg tror det er fordi scooteren har jo overskud af ydelse.
Den køre ikke 45 km/t fordi den ikke kan yde mere den køre 45 km/t fordi
den er begrænset til det, for eksempel ved ikke at kunne geare så højt
op og antal omdrejninger.
Derfor tror jeg man forsat kan køre 45 km/t med anhængeren på.

Kommer til at tænke på om der kan gøre noget så anhængeren ikke kan
vippe ud til siden og vælte ved huller i vejen.
Hvis der laves noget metal som stopper armen så den ikke kan bevæges så
langt, men så kan man måske heller ikke dreje så skarp med den.
Post by Jan
[...]
Det tror jeg du har ret i at de vælger jo nok den billigste løsning ved
ikke at bruge LED men så tror jeg faktisk de vælger den løsning der
hedder lygter og køb dine egne lys med batteri ligesom på cykler, det jo
endnu billigere så kan dem der vil have faste lys på selv lave det.
Jan
2012-07-11 14:09:22 UTC
Post by scootergrisen
[...]
Hmm og hvis nu du drejer så skarpt at du bliver begrænset af en mekanisk
spærre, hvad så..vækger du så grøften eller bilen der kommer mod dig?
Det er ikke en go ide med en eller anden form for begrænsning, og da vi
endnu ikke ved hvad de fysiske mål for en hænger bliver, så kan de jo
være brede, så de ikke så nemt vælger, vælger man derimod en cykel
anhænger model, så er det jo livsfarligt.
Post by scootergrisen
Post by Jan
[...]
Blinklys?? hvad med den :-)

Var hos scootercity i går og få skiftet vandpumpe og fælg på garanti :-)
og de aner intet om det, ud over at de ikke vil påtage sg at gøre ret
meget ud af det, de mener det er for farligt, jeg deler deres syns punkt :-)

Mvh Jan
scootergrisen
2012-07-11 15:10:29 UTC
Post by Jan
Blinklys?? hvad med den :-)
Nå ja så skal der jo ledninger på.
Tænkte kun lige på baglys.

Men hvad dem der vil have sådan en anhænger de skal nok finde ud af og
få det til at virke mon ikke.
Jan
2012-07-11 19:20:05 UTC
Post by scootergrisen
Post by Jan
Blinklys?? hvad med den :-)
Nå ja så skal der jo ledninger på.
Tænkte kun lige på baglys.
Men hvad dem der vil have sådan en anhænger de skal nok finde ud af og
få det til at virke mon ikke.
jo det har du ret i om ikke andet er der jo plads til enrøvfuld
batterier i anhængeren, når der ikke er mere strøm tilbage :-)

//Jan
Martin Filtenborg
2012-07-13 05:03:55 UTC
Jo, vi kender godt de fysiske mål:

Detailforskrifterne siger:
3.02.160 Påhængsvogn til stor knallert
(1) Længden må ikke overstige 2,50 m.
(2) Bredden må ikke overstige 1,00 m.

og som tidligere sagt og beskrevet i samme detailforskrifter: vægten må
højest være 50% af scooterens egenvægt eller 100 kg.

mvh. Martin
<snip>, og da vi
Mvh Jan
scootergrisen
2012-07-13 05:43:41 UTC
Post by Martin Filtenborg
(1) Længden må ikke overstige 2,50 m.
Kun 2,5 meter.
De altså strenge syntes jeg :O)

Kæft man kunne jo have en boks madras bagpå så når man blev træt så
holdt man bare ind til siden og tog sig en slapper.

Halløjsa, nu bliver sådan en 45 km/t scooter interessant.
Martin Filtenborg
2012-07-13 06:12:54 UTC
:)

Der bliver ikke skrevet noget om max-højde, men en vanvittig tanke om
'campingvogn' er ved at tage form i mit hovede...

Hvis blot der ikke var den dér vægtgrænse på 50% - eller er det 100 kg?
Eller begge dele?
Jeg har ikke kunnet læse det ud af detailforskrifterne, som siger:

[...]

Er det sådan at en påhængsvogn til stor knallert aldrig - ever-never -
må veje mere end 100 kg totalt, OG at den SAMTIDIGT ikke må veje mere
end 50% af scotterens egenvægt?

I givet fald er en realistisk max totalvægt for sådan en trailer vel i
området 50 kg. Jeg mener - de fleste scootere vejer i området 100 kg, og
så sætter det ligesom grænsen.
Ejere af eventuelle 200+ kg tunge scootere vil dog kunne føre trailere
iht 3.01.160-1, nemlig 100 kg totalvægt.

Hmmmm.... en 200 kg tung scooter med en 100 kg trailer og en stor gut på
sadlen - så nærmer vi os et halvt ton. Som skal trækkes af en stakkels
lille 50cc-motor...

Jan
2012-07-13 13:34:50 UTC
:)
Post by scootergrisen
Post by Martin Filtenborg
[...]
He he...jeg tror jeg har ret i min påstand at hovederne inde på borgen
ikke har tænkt sig helt om, med mindre de gør som i Schweiz, hvor man
efter at ha gennemført et lille kursus/instruktion må kører 90, så
bliver det attraktivt.

Tror jeg vil skrive til vores trafikminister, selv om jeg på forhånd ved
at man ikke får et klap ud af det :-)

Go weekend

Jan
scootergrisen
2012-07-13 14:11:16 UTC
Post by Jan
[...]
Det har vel heller ikke noget med dansk lovgivning at gøre ?
Danske politikere ville jo aldrig gøre noget positivt for knallertkører
det er da vist sjældent/aldrig sket.

Mon ikke det er EU regler der skal ensrettes i alle EU lande ?

Ligesom med ATV uden styrthjelm på offentlig vej det kan da umuligt være
nogen danskere der har fundet på.
Der tror jeg da også det er EU regler der bare skal ensrettes i alle
landene.

Og ligesom med at Piaggio Ape nu må køre på cykelstierne det kan jeg da
heller ikke forstille mig danske politikere har fundet på.

Altså de siger nej bare sig til alt det lovgivning der kommer fra EU.

Ej men det kunne da være sjovt og hører nogen politikere der udtalte sig
om knallert lovgivning men det jo nok ikke lige der de har så mange
stemmer at hente.